Сьогодні, 3 грудня, у Вінницькій міській раді представники профільних департаментів ВМР та інших структур під час пресконференції розповіли про особливості призначення житлових субсидій та пільг в монетизованій формі.
Зокрема, як зазначила директорка департаменту соціальної політики Вінницької міської ради Валентина Войткова, було вирішено прояснити кілька головних проблемних питань, оскільки отримувачі субсидій часто звертаються за роз’ясненнями. До того ж, вперше запроваджено механізм отримання “живих грошей” для пільгових категорій населення.
Зокрема зазначалося, що з 1 жовтня в Україні стартувала монетизація пільг на оплату житлово-комунальних послуг. Згідно з ухваленим рішенням Кабінету Міністрів України паралельно функціонують дві системи надання пільг у грошовій формі: готівкова та безготівкова.
Монетизована пільга у готівковій формі за бажанням пільговика може бути призначена готівкою з виплатою щомісяця на рахунок пільговика, відкритий в установі уповноваженого банку, або через виплатні об’єкти АТ “Укрпошти”.
Войткова нагадала, що монетизація житлових субсидій була розрахована на три етапи: надання субсидії в безготівковій формі, з лютого впроваджено можливість надання в готівковій формі, третій заключний етап, що охоплює мешканців майже всієї Вінницької ОТГ – виплати “живими коштами”.
За словами Войткової, станом на сьогодні мають право звернутися до органів соцзахисту за призначенням субсидій в безготівковій формі тільки ті вінничани, які раніше не були отримувачами субсидій, а також ті домогосподарства, в яких відбулися зміни в складі родини. Всі інші, хто користувався субсидією в неопалювальний період і взагалі колись її мали, нині отримують субсидію “живими коштами”.
– Поряд із механізмом надання житлових субсидій, Урядом прийнята постанова №373 в квітні щодо надання права пільговим категоріям отримувати пільги в монетизованій формі, “живими” коштами. Для цього всім пільговим категоріям нашої громади потрібно було звернутись до органів соцзахисту і з 1 по 15 жовтня подати заяву про переведення їх на отримання пільги живими коштами.
Станом на сьогодні звернулися та отримують пільгу “живими коштами” 1 149 осіб. Після призначення, органи соцзахисту призначають субсидію чи пільгу в готівковій чи безготівковій формі, людина отримує рахунок з Центру муніципальних систем управління (ЦМСУ) щодо сплати.
– Враховуючи, що в нас іде монетизація, рахунки (від ЦМСУ) приходять з повною вартістю. Тобто: якщо пільговик написав заяву на отримання пільги живими коштами, в рахунку буде написано: “Ви отримуєте пільгу в готівковій формі” або “безготівковій формі” та вказано розмір пільги. Наприклад, рахунок може бути на 1200 гривень, тобто повна вартість комунальних послуг. Від цієї суми потрібно відняти пільгу, яку надає держава, а решту сплатити за фактичні послуги.
Начальник обласного управління “Ощадбанку” Юрій Боковий розповів про механізм отримання та перерахування коштів на рахунки надавачів послуг (водоканал, обленерго тощо). Так, комунальні підприємства щомісяця надають банку дані щодо обсягів спожитих комунальних послуг кожним одержувачем субсидії та пільговиком. На підставі цієї інформації банк перераховує кошти комунальним підприємствам.
В свою чергу банк інформує споживачів про те, скільки ще потрібно сплатити, тобто яку сума державна допомога не “покрила”. Система також розподіляє всі кошти в певній пріоритетності: тепло, газ, гаряча вода, холодна вода, електрика, сміття, послуги з управління багатоквартирним будинком. Тобто, якщо з пільги на тепло залишились “зайві гроші”, їх перерахують на оплату послуги за газ.
Боковий сказав, що “Ощадбанк” інформує пільговиків за допомогою СМС про стан розрахунків. Якщо субсидія/пільга не в повному обсязі покрила витрати на комунальні послуги, клієнт має самостійно сплатити суму, що вказана в СМС. Для отримання СМС та реєстрації в особистому кабінеті пільговика треба звернутись до органів соцзахисту. Зауважимо також, що якщо пільга “покрила” всю “комуналку” і заборгованості немає, СМС не приходить. Водночас Боковий зазначив, що перевірити цю інформацію споживач зможе наступного місця, отримавши виписку ЦМСУ або за телефоном “гарячої лінії”, або в “персональному кабінеті”.
Так, за словами Бокового, на сайті банку створено “Персональний кабінет”, де ті, хто отримує пільгу чи субсидію в безготівковій формі (потрібно вказувати номер мобільного) може побачити всю інформацію про стан розрахунку. В “кабінеті” є інформація про залишок субсидії/пільги, розмір нарахованої субсидії/пільги, перелік комунальних послуг, що сплачені за рахунок субсидії/пільги (при умові надходження інформації від постачальників комунальних послуг).
Водночас, під час пресконференції самі журналісти розповіли про випадки, коли людині на телефон приходить СМС про отримання “нульової субсидії” – при цьому тим, хто претендує і хто не претендує на пільгу/субсидію. Войткова зазначила, що в цьому випадку вочевидь йдеться про технічні причини і це питання зараз вирішується. До того ж кожна людина отримує рахунки від ЦМСУ, де вказано всю необхідну інформацію.
Журналісти навели інший приклад, коли споживачу прийшло СМС із зазначенням пільги в розмірі “0,0 грн”, а боргу за гарячу воду – 90,10 грн в той час, коли в цьому домогосподарстві встановлено “колонку”, тобто центральзованого гарячого водопостачання води немає. Фахівці припустили, що хтось з родичів міг вказати номер телефону цього споживача і тому СМС-ка йому прийшла помилково.
Журналісти також припустили, що якщо раніше державна допомога надходила на рахунок і споживач міг зняти їх та розрахуватися, то тепер банк сам розподіляє кошти і може вийти так, що за ту саму послугу може бути сплачено двічі, якщо людина сплачує фактично, за показниками лічильників і не знає про дії банку. У відповідь на це начальник відділу по розвитку ОСББ Ігор Іванов, зазначив:
– Ви дізнаєтесь про це в наступному місяці. Тому що коли вам надавач послуг виставить рахунок, він буде з врахуванням проплати “Ощадбанку”. Єдине: Ви побачите (це) із запізненням на місяць. Соцзахист нараховує до 28 числа пільги, передає їх на Ощадбанк, а той списує їх до 18 числа наступного місяця.
Боковий зазначив, що оскільки механізм впроваджується вперше, то в процесі його впровадження він змінюється та вдосконалюється. “Думаю, ще місяць – і все буде налагоджено” – сказав Юрій Боковий. Войткова наголосила, що в будь-якому разі вся необхідна інформація міститься на єдиному рахунку від ЦМСУ, також можна звертатися в “Прозорі офіси” та на гарячу лінію Ощадбанку.
Валентина Войткова також зазначила, що якщо людина хоче отримувати пільги готівкою, то звернутися за цим вона може тільки в травні, тобто по завершенню опалювального періоду.
Всі деталі щодо перерахованих Ощадбанком коштів за субсидією/пільгою на рахунки комунальних підприємств, а також іншу важливу інформацію можна отримати за номером “гарячої лінії” банку: 0 800 210 800. Також сюди можна звертатися, якщо споживач не отримує СМС після 20-го числа. Тим людям, які не мають телефону, можна зареєструвати електронну пошту. Також з усіма питаннями можна звернутись до органів соцзахисту.
За отриманням інформації про будь-які питання, пов’язані з нарахуванням пільги за житлово-комунальні послуги, можна звернутися до структурних підрозділів з питань соціального захисту населення за місцем проживання: м. Вінниця, проспект Космонавтів, 30 (другий поверх) або вул. Брацлавська,85. Графік роботи: понеділок-четвер з 9:00 до 17:00, п‘ятниця з 9:00 до 16:00.
Джерело інформації: https://vezha.vn.ua/monetyzatsiya-subsydij-ta-pilg-u-vinnytsi-poyasnyly-osoblyvosti-otrymannya-derzhavnoyi-dopomogy/