Цьогоріч уряд має намір продовжити реформу енергоефективності. У планах збільшення показників обладнання багатоквартирних будинків приладами обліку теплової енергії до 75%, видача «теплих» кредитів та створення Фонду енергоефективності. На всі заходи з державного бюджету буде виділено 894 млн грн, залучення інвестицій попередньо прогнозується на рівні 2,4 млн грн.
«Всі ми розуміємо, що власними силами мешканці будинків, ОСББ або управителі такий великий житловий фонд України привести у відповідність до європейських норм не зможуть. Тому зараз проводиться активна робота зі створення Фонду енергоефективності. В перспективі ми матимемо облік енергоносіїв, заміну комунікацій всередині житлового будинку, утеплення та роботи пов’язані з ремонтом даху тощо. Тобто увесь комплект технічного обслуговування, необхідний для термомодернізації та приведення житлового господарства до міжнародних норм», - зазначив замісник Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства Едуард Кругляк.
«Теплий» кредит ОСББ не товариш
Однак, минулорічні результати впровадження енергоефективних заходів свідчать, що цей процес не позбавлений проблем. Зокрема, державні механізми підтримки енергоефективності мало цікавлять об’єднання співвласників багатоквартирних будинків. У 2015 році програмою скористалися лише 173 ОСББ із понад 16 тисяч наразі створених.
За словами експертів, співвласники багатоквартирних будинків бояться звертатися за «теплими» кредитами. «Програмою у минулому році скористалося лише 173 ОСББ, тобто мова йде про малу кількість будівель. Коли починаємо аналізувати, чому така низька цифра, то розуміємо, що люди налякані страшним словом «кредит» - зауважив замісник генерального директора з наукової роботи компанії «Данфосс» Віктор Пирков.
Хтось же критикує механізм видачі «теплих» кредитів загалом. Так, за словами координатора експертної платформи з енергоефективності Ігоря Черкашина, сьогоднішні компенсації тіла кредиту – ніщо інше як подачки від держави, які не змінюють політики в країні, а виконують функцію замилювання основної проблеми. «Енергоефективності в країні немає, як поняття. Її немає навіть на рівні закону» - пояснює він.
«Револьверний фонд» як альтернатива
Тож, потрібно шукати інші шляхи забезпечення ОСББ фінансовим ресурсом, - доступні як з точки зору його вартості, так і з точки зору організаційної простоти отримання коштів. Таким фінансовим інструментом може стати цільовий фонд фінансування енергоефективних заходів, т.з. «револьверний фонд», утворений асоціацією ОСББ, впевнені експерти USAID.
Його наповнюватимуть за рахунок цільових внесків ОСББ - членів асоціації, які будуть сплачуватися окремо від інших внесків і на окремий банківський рахунок. При цьому не виключено, що суттєвим джерелом наповнення Фонду можуть стати і добровільні внески (пожертви) фізичних і юридичних осіб, а також гранти.
Кошти з Фонду надаватимуться об’єднанням-членам асоціації на умовах безоплатної строкової позики. «Револьверний механізм» функціонування фонду забезпечуватиметься за таким принципом: нові позики ОСББ-членам асоціації надаватимуться у міру та за рахунок повернення раніше отриманих об’єднаннями позик із Фонду. Тобто постійне реінвестування проектів буде акумулювати нові ресурси за рахунок грошей, які повертаються у Фонд, у тому числі в результаті отриманої економії від упровадження енергоефективних заходів.
Для реалізації цього задуму можуть застосовуватися два підходи до надання членам асоціації коштів із Фонду: на умовах договору позики або на умовах почергового виконання робіт у будинках ОСББ - членів асоціації.
Перший підхід передбачає укладання між асоціацією і ОСББ-позичальником договору позики та подальше перерахування коштів із Фонду на банківський рахунок такого позичальника.
Другий підхід - виконання самою асоціацією функцій замовника тих чи інших робіт на будинках членів асоціації - почергово, в міру витрачання і наповнення Фонду.
Детальніше про Концепцією створення Фонду фінансування енергоефективних заходів за принципом «револьверного фонду» на базі асоціації ОСББ та Положення про Фонд.
Рівняння на Захід
Поміж тим у європейських країнах побутують і інші практики утеплення будинків.
За словами директора КП «Житло-сервіс» КМДА Сергія Бовсуновського, на Заході до енергоощадних заходів житлового фонду успішно залучають соціально відповідальний бізнес. Наприклад, якщо якийсь заклад, розташований у житловому будинку, відповідно створює певні незручності для жителів, його власник має компенсувати це утепленням чи ремонтом під’їзду, благоустроєм двору. До цього в Києві вже підходять.
Водночас пан Бовсуновський підкреслив у інтерв’ю «Урядовому кур’єру», що у багатьох країнах й управління у сфері ЖКГ розглядають як окремий вид підприємницької діяльності. «У багатьох країнах, наприклад у Франції, Нідерландах, Польщі, Словаччині, Чехії тощо управління у сфері ЖКГ розглядають як окремий вид підприємницької діяльності. За неї керуюча організація отримує винагороду від власників приміщень, а відповідальність за утримання будівлі несе об’єднання власників житла. Усі основні управлінські рішення (насамперед щодо розпорядження фінансами й укладення договорів на закупівлю товарів і послуг) приймають керівні органи власників житла. А керуючий готує і обґрунтовує рекомендації для правління» - зазначив він.
І тут варто пам’ятати, згідно з Законом № 417-VІІІ, співвласники багатоквартирних будинків, в яких не створено об’єднання співвласників, мають визначитися із формою управління своїм будинком до 1 липня цього року. У іншому випадку управління будинком перейде до управителя, якого призначить на конкурсних засадах виконавчий орган місцевої ради, на території якої він розташований. Тобто місцева влада визначатиме, чи залишити для управління багатоквартирним будинком ЖЕК, чи віддати повноваження приватному управителю, який відповідає вимогам посадових осіб.