Останнім часом ситуація з субсидіями в Україні стає однією з найбільш обговорюваних. Так, в уряді постійно пропонують нововведення, правила для отримання субсидій продовжують посилювати, а офіційна статистика і зовсім говорить про те, що все менше і менше українців стають щасливими володарями компенсацій від держави.
Цього року українцям вже видали в два рази менше субсидій, ніж в минулому. Так, в період з січня по липень 2018 р виплати отримало близько 2,6 млн українських сімей, що на 50% менше, ніж було за аналогічний період в 2017 р. До того ж, якщо в минулому році середній розмір субсидії становив 300 грн , то зараз він зменшився до 200 грн.
Держстат повідомляє, що в січні-липні 2018 р. всього було призначено 734 млн грн субсидій для домогосподарств,в той час, як в 2017 році ця сума становила трохи більше 3 млрд грн.
Так, з 1 липня в країні почав працювати реєстр отримувачів субсидій. Міністрсоцполітики Андрій Рева розповідав, що реєстр дозволив виявити більше 20 тис.українців, які отримували подвійну субсидію і були зареєстровані відразу в двох регіонах країни.
"Система відразу викидає двійників, і ми реально бачимо, хто намагається отримати більше, ніж йому належить", – говорить чиновник і зізнається, що поки реєстр працює з перебоями.
Експерти також впевнені, що, незважаючи на перебої в запуску, це відмінна практика,яка дозволить скоротити кількість людей, які незаконно отримують субсидії.
"Одні і ті ж люди отримували субсидії в двох різних місцях, і таких виявилося десятки тисяч, хоча я думаю, що їх значно більше. Уявіть собі, що є люди, які мають доходи більше, ніж ті, які дозволяють право на субсидію. Я завжди наводжу в приклад авто. Люди, у яких євробляхи, – у них же за фактом немає цих авто. І таких людей, за різними оцінками, 500 тис. Формально, вони не є власниками і нічого не купували, тобто формально вони можуть прийти і отримати субсидію. І я абсолютно впевнений, що переважна більшість так і робить. Тому що якщо людина намагається обдурити державу, не сплачуючи податки при завезенні авто, то чому б не обдурити державу і ще отримати кошти по субсидіях?", – заявив економічний експерт Борис Кушнірук.
Економіст також додає, що щомісячні витрати на авто складають в середньому близько 120 доларів, і це, якщо вважати по мінімуму - заправка, заміна масла і т.д., а не серйозні поломки і ремонт. На його думку, власники тих же євроблях обкрадають державу і не повинні отримувати субсидії, але для цього потрібно, щоб соціальні служби нарешті почали перевіряти, чи дійсно людина має право отримувати субсидію.
Виходить, якщо люди можуть дозволити собі такі витрати, чому вони не можуть платити гроші за комунальні послуги в повному обсязі? У нас часто отримують субсидії ті, хто не повинен. І це суттєва проблема, тому що ми оббирає тих, хто більше потребує цих виплат. Сам факт скорочення тих, хто отримує субсидію - це нормальний процес. І я переконаний, що він ще не завершений", - додав Кушнірук